Værdagbok 2026
VINTEREN 2025-2026
Vinteren, dvs. november 25 – mars 26, ble helt standard sett i det store bildet. Temperaturen ender på minus 0,3 grader (gjennomsnitt målt kl.13.-). Dette er nøyaktig som snittet for alle år siden 1994!
Mange vil nok huske denne vinteren som svært kald, men kaldt var det bare i januar og februar – de andre månedene var det svært mildt, se oversikten nedenfor.
Nedbøren ble på 445.2 mm. og det er 116 mm. mindre enn gjennomsittet siden 2007, altså en relativt nedbørfattig vinter.
November: 0.5 grader varmere en normalen. Relativt mye nedbør.
Desember: Svært mild og nedbørsrik
Januar: Svært kaldt og nedbørsfattig. Bare i 2010 var det kaldere.
Februar: Kaldt, bare 6 ganger har jeg målt kaldere. Nedbørsfattig.
Mars: Svært mild, ny rekord med 1 grad! Relativt tørt.
Ser man på bare januar/februar har det kun 2 ganger tidligere (1994 og 2010) vært kaldere. Ikke rart mange mener dette er den kaldeste vinteren i mann minne!
MARS
31. mars. Det ble den mildeste mars måned jeg har målt, med god margin! Nest mildeste måling er fra 2007. Da lå snittet for mars på 5.6 grader - i år er snitt 6.6! Det er ekstremt mye mildere.
Nedbøren lander på 89,6 mm. - det er ca. 30 mm. mindre enn gjennomsnittet.
Som vanlig de siste årene er snøen borte ved dette månedsskiftet. Dette er en tydelig trend, men fortsatt hender det at det kommer et betydelig snøfall seinere, sist det skjedde var tidlig i mai 2022.
26. mars. Kald natt i natt, minus 4.5 - faktisk den kaldeste siden 8. mars. Da var det minus 4.7.
25. mars. Årets varmeste dag hittil, 12,5 grader kl.14.00
18. mars. Etter 18 dager av mars ser dette ut til å kunne bli den varmeste mars måned jeg har registrert! Kanskje ikke så overraskende når man ser på de svært kalde månedene januar og februar.
Ellers har det nye året vært svært nedbørsfattig, antakelig de tørreste jeg noen gang har målt! Vi får se når måneden er over.
15. mars. Nå har vi hatt 7 døgn med døgntemperatur over 0! Da er våren her!
FEBRUAR
28. februar. Det ble en kald og nedbørfattig måned. Det kom 37,8 mm. nedbør, omtrent alt som snø. Bare 4 ganger tidligere (siden 2007) har jeg målt så lite nedbør
Gjennomsnittstemperaturen ble minus 3.6 C. Bare i 2021 målte jeg kaldere enn dette i de 16 siste årene! Ingen tvil om at januar/februar har vært skikkelig kalde måneder og poenget som jeg tar opp nedenfor om disse 16 års syklusene står ved lag!
10. februar. Et lite avbrekk fra kulda - 0 grader i dag på det varmeste i dag, men kulda kommer tilbake!
6. februar. Akkurat som januar starter februar med skikkelig kulde – ikke like kaldt som i januar, men minimumstemperaturer mellom 10 – 20 grader. Det ser sannelig ut som om det er en syklus ute og går her, hør bare her: de kaldeste jan/februar-månedene jeg har registrert har vært i 1994, 2010 og 2016. Altså 16 år mellom hver gang! I tillegg viser et søk på DNMI’s stasjon på Gartland at januar/februar 1978 også var svært kalde! Dette kan ikke være tilfeldig…
JANUAR
31. januar. Januar ble kald og tørr. Bare i 2010 var det kaldere. Da var gjennomsnittstemperaturen (målt kl. 13.00) minus 8.79 C. Årets januar ender på minus 7.34 C
Faktisk var det ikke mer enn 2 døgn med gjennomsnittstemperatur (døgntemperatur) over null, det var den 16. og 17.
Det kom 18.8 mm nedbør (som snø) og bare en gang før har jeg registrert mindre og det var 2014 da det kom bare 1,4 mm! Det var da Flatangerbrannen herjet.
I sannhet en kald og tørr måned - men "nr. 2" på begge parametre.😀
27. januar. Sterk kulde fra 24. og den fortsetter. Minimumstemperaturen ligger i øyeblikket rundt -18. Sprengkulda har vi denne gang blitt forskånet for, men kulda ser ut til å vare og da er det uberegnelig hvor kaldt det kan bli. Denne januarmåneden kan bli en av de kaldeste!
7. januar. Den verste sprengkulden gir seg nå, i øyeblikket er det "bare" minus 9, og utsiktene framover tyder på mer moderate temperaturer. Da ble rekken med sprengkuldedøgn slik: 3. jan -22.1, 4. jan -22.7, 5. jan.- 23.7 og 6. jan- 22.5
5. januar. Året, og måneden, har startet iskaldt! I skrivende øyeblikk, 10.28) viser min måler 23.7 minus og kulda ser ut til å fortsette - muligens med noe mindre sprengkulde!
Minimumstemperaturer så langt: 3. jan -22.1, 4. jan -22.7 og idag foreløbig 23.7. Vi må faktisk helt tilbake til 2010 for å finne så sterk kulde i januar - da var det minus 28.3 den 6.!






